Лавиринтите на умот

Еден од главните настани на годинешното Берлинале беше светската премиера на новиот филм на Мартин Скорсезе, кој по четврти пат соработува со својот помлад пријател Леонардо ди Каприо, и по којзнае кој пат со својата верна монтажерка Телма Шунмејкер. Набргу по фестивалската фама се случи и официјалната кино-премиера на „Остров на проклетите“ насекаде низ светот, вклучувајќи ја и Македонија (кината „Рамстор“).

Режисерот на култните „Таксист“, „Разјарениот бик“, „Добри момци“ и останатите класици на светската кинематографија, познат е меѓу колегите како филмаџија кој постојано сака да биде во акција, автор кој по секој мегаломански проект сака да се спушти на земја и да сними филм за кој нема да се вели дека ја сменил филмската историја. Исто така, тој е вистинска филмска енциклопедија и редовно си поигрува со жанровите, цитирајќи величини од филмското минато. Кога на сето ова ќе се додаде неговата фасцинираност од Хичкок, лека-полека доаѓаме до новиот, актуелен филм, психолошки трилер кој за гледачите претставува морничаво филмско искуство.

Снимен според романот на Денис Лехан, филмот на Скорсезе е уште една приказна во неговиот опус во која во фокусот е машки лик полн со вина, кој е во потрага по искупување низ игра наметната од еден врвен психијатриски ум. Скриен зад велот на американски маршал, Теди Дениелс (ди Каприо) е сето она што во одреден дел од нашиот живот сме сите ние, фигура во рацете на (не)објаснивото и (не)рационалното. Потрагата по виновникот надвор од себе е всушност потрага по длабочините на сопствената насилна интима, психолошки концепт кој режисерот го разработува до перфекција. Сепак, Скорсезе не би бил тоа што е доколку во праволиниската приказна не додаде редица потслоеви кои безобразно ја скокоткаат филмофилската фантазија, па така низ сижето ни подарува прекрасни асоцијации за „насилството кое раѓа насилство“ во злогласните конц-логори на Нацистите, за преку Роршаховите загатки до Ешеровите лавиринти на умот, од каде ретко кој се извлекол.

„Остров на проколнатите“ не е најдобриот филм на Скорсезе, но тој тоа не се ни обидува да биде. Овој е филм-игра, како онаа на Дејвид Финчер во „The Game“ (1997), само што во случајов на лудилото му се гледа директно в лице, бидејќи „раните на душата можат да создадат чудовишта“. Или, како што прашува главниот лик во филмот: „Подобро е да живееш како чудовиште, или да умреш како добар човек?“

@Текстот е објавен во неделникот „Глобус“ на 6 април 2010 година.

Напишете коментар

Вашата адреса за е-пошта нема да биде објавена. Задолжителните полиња се означени со *